Cat de utile sunt prelegerile in procesul de invatare al studentilor?

Prelegerile universitare sunt de cele mai multe ori extrem de plictisitoare pentru studentii care sunt obligati sa participe pasiv la cursuri, ceea ce pentru tinerii din generatia actuala poate fi frustrant. Cu toate acestea, multi academicieni considera ca renuntarea la acest mod de predare ar putea fi o idee rea.


universitate

Prelegerile pot fi o reusita sau un esec, totul depinde de profesor

Bruce Charlton,  profesor la Universitatea Newcastle, care preda psihiatria evolutiva, spune: “Prelegerile adevarate sunt intotdeauna apreciate de studentii/ elevii care vor sa invete. Dar ceea ce numim astazi “cursuri” sunt parodii”.

Din punctul lui de vedere, prelegerile sunt atat de plictisitoate din cauza unui cumul de factori:

  • Prelegerile sunt sustinute de cele mai multe ori intr-un amfiteatru mare, unde sunt inghesuiti sute de studenti.
  • Studentii sunt tinuti in intuneric (in incercarea de a urmari ceea ce se proiecteaza pe ecranul de proiectie, uneori fiind in imposibilitatea de a-l vedea pe cel care le vorbeste).
  • Prezentarea unor slide-uri PowerPoint foarte incarcate vizual si informativ, care au fost deja postate on-line.
  • Publicul pasiv poate fi usor distras de la ceea ce vorbeste profesorul, gasindu-si de lucru pe internet si pe retelele sociale.

“Aceste atrocitati sunt ceea ce oamenii numesc in prezent prelegeri, ele fiind lipsite de temei. Aceste simple trucuri si noutati sunt concepute pentru a obtine laude si premii pentru predarea “inovativa” – o bicicleta cu roti triunghiulare este o inovatie, intr-adevar, dar intrebarea corecta este daca ea e adecvata scopului”, subliniaza profesorul Bruce Charlton.

Acesta este motivul pentru care multi profesori “beneficiaza” de o slaba prezenta la cursuri inregistrand sali pe jumatate goale. Din nefericire, comunicarea dintre profesori si studenti are si aici de suferit, vina cazand exclusiv pe studentii “dezinteresati”.

Cum ar trebui sa fie concepute prelegerile care sa trezeasca interesul studentului

Profesorul de la Universitatea Newcastle este de parere ca prelegerile sustinute de colegii lui care au simt de raspundere sunt cea mai buna modalitate de a preda materia studentilor care chiar vor sa invete. Prelegerile despre care vorbeste Charlton sunt mai greu de realizat si necesita o implicare mult mai mare, fiind nevoie de un efort sustinut pe tot parcursul cursului. Dumnealui recomanda, spre exemplu, prezenta in sala de curs a unor specialisti in domeniu in calitate de invitati, care sa ia cuvantul in fata studentilor. Interesant este ca merge pana intr-acolo incat recomanda profesorilor cunostinte de dramaturgie (metoda care conduce la realizarea unui curs viu si captivant) si de psihologie (lectorul inteleagand personalitatea studentilor si modul in care pot fi castigate increderea si respectul). In cazul acestor tipuri de predare, prelegerile impun un grad ridicat de concentrare atat din partea profesorului, cat si a studentilor.

Un curs bun, de calitate, presupune un efort mare fiindca reprezinta o performanta unica. Profesorul care castiga respectul si dragostea elevilor poate preda acelasi curs de nenumarate ori, de fiecare data diferit si captivant, astfel incat studentii nu vor fi niciodata simpli spectatori de cinema. Mai degraba, studentii ar putea fi comparati cu publicul unei piese de teatru, in care pot fi la fel de responsabili de esecul sau succesul prelegerii – care, realizata cu succes, poate fi o experienta de neinlocuit, intocmai ca o piesa de teatru.

Unii profesori au renuntat insa la prelegeri, asa cum este si cazul profesorului Nick Gurski, de la Universitatea Sam Marsh din Sheffield. Dupa ce s-a confruntat cu problema pe care o intampina zeci de porfesori, aceea a prelegilor in fata unui public restrans, profesorul a decis ca este cazul sa aduca studentii in sala de curs in alt mod. Astfel, el a apelat la ajutorul tehnologiei si a internetului, aliatul perfect pentru a capta atentia tinerilor. Profesorul a incarcat cursurile pe internet, in format video, astfel incat studentii sa le poata parcurge de acasa, cand si cum vor, la universitate urmand sa participe numai pentru dezbateri. Multi dintre studenti au agreat aceasta initiativa, astfel incat profesorul a ajuns sa isi tripleze numarul de participanti la cursuri.

Prelegerile pot fi un adevarat succes. Iata cum!

Prelegerile trebuie sa aiba tot timpul un preambul scurt si interesant care sa puna studentul in tema, sa ii capteze atentia, sa ii starneasca curiozitatea si dorinta de a se implica in mod activ la curs. Contrar a ceea ce sustin unii profesori, cum ca fiecare curs trebuie sa fie spontan, specialistii sustin ca este nevoie de organizare. Pregatirea in avans a unui curs permite profesorului sa-si revizuiasca informatiile care trebuie oferite studentului, adaptand fiecare prelegere la nivelul de pregatire si de implicare al grupei respective.

“Tonul face muzica” – indiferent de cat de captivant este cursul, daca profesorul pastreaza un ton liniar si monoton, sunt toate sansele ca studentul sa devina dezinteresat de curs. Profesorul poate face apel si la umor, mai ales ca studentii sunt mai motivati sa invete atunci cand se simt bine (a se vedea si articolulRadem sau invatam? Umorul ii ajuta pe copii sa retina mai usor informatiile’).

Orice strategie de predare trebuie centrata pe studenti. Prelegerile trebuie sa le permita studentilor sa fie proactivi si responsabili in procesul de invatamant.

Intrebarile au un rol esential in desfasurarea unui curs. Ele sunt una dintre cele mai eficiente instrumente pe care lectorul le are la dispozitie pentru a asigura interactiunea cu studentii.  Implicarea studentilor in acest mod ajuta la mentinerea atentiei lor, ceea ce este foarte important atunci cand informatiile sunt complexe, iar cursurile sunt prea lungi.

Tehnologia poate fi un aliat puternic pentru orice profesor. Sigur ca o lectie predata doar de pe slide-urile PowerPoint este de evitat, dar folosirea acestui program pentru rezumarea conceptelor-cheie sau pentru prezentarea graficelor reprezinta un stimul vizual care i-ar putea ajuta pe studentii sa retina mai usor. Profesorii pot proiecta si filme educative, mai ales ca in prezent exista o selectie cuprinzatoare de materiale video interesante si informative.

La fel de importanta ca introducerea este si incheierea. De aceea, pentru ca o prelegere sa fie captivanta, este necesar sa fie structurata astfel incat sa-i permita profesorului sa foloseasca si incheierea. Mai mult, feed-back-ul din partea studentilor este fireste, deosebit de important.

Surse: bbcactive.com, theguardian.com

Foto: monitorulcj.ro