Temele copiilor dau batai de cap parintilor: Este bine ca elevii sa primeasca atatea sarcini?

Copiii reusesc cu greu sa indeplineasca sarcinile primite la scoala, temele foarte complexe determinandu-i de cele mai multe ori sa apeleze la ajutorul parintilor. Se intampla uneori insa ca si parintii sa fie pusi in dificultate. Astfel se ajunge la situatia in care parintii se suna intre ei pentru a gasi rezolvarea exercitiilor care le dau batai de cap, lor si copiilor deopotriva.

Alina Costache

Cum învață copiii


Mom helping kids with homework

Cu siguranta ca fiecare dintre dumneavoastra, parintii care cititi acest material, va regasiti in povestea asta. Fiecare dintre dvs. ati apelat macar o data la ajutorul altcuiva pentru a rezolva temele copiilor sau ati fost rugat sa dati o mana de ajutor altcuiva in acest sens. Inevitabil, insa, se naste intrebarea: copiii primesc, intr-adevar, prea multe sarcini? Impreuna cu Andreea Dumitrache, psiholog clinician, am dezbatut problema pentru a va ajuta sa intelegeti care este rolul temelor, cum ii afecteaza pe copii si ce puteti face pentru a le usura sarcina.

Ce sunt temele?

“Temele pentru acasa pot fi definite drept un set de cerinte efectuate in afara orelor de curs, ce au ca scop principal insusirea si fixarea notiunilor predate in timpul orelor de curs. Acestea ii familiarizeaza pe copii cu ideea de responsabilitate, in acelasi timp dezvoltandu-le capacitatea de organizare, creativitatea si spiritul de initiativa”, spune psihologul Andreea Dumitrache.

Atunci cand merge pentru prima data la scoala, copilul care nu are frati mai mari, isi imagineaza ca la scoala se va simti la fel de bine ca la gradinita. Pana cand primeste primele teme, pe care le va rezolva fara prea multe vociferari. Apoi vin altele, si altele. Parintii incep sa “taie” din timpul alocat jocurilor pe calculator, apoi incep sa stinga televizorul si, in final, copiii se trezesc ca le este interzis chiar si sa iasa la joaca. Iar scoala nu mai este deloc distractiva.

“La inceput, copilul percepe tema pentru acasa ca ceva ce trebuie facut, fiind vorba in acest caz de o motivatie extrinseca. Astfel, elevul este motivat de nevoia de a primi aprecieri, o nota buna din partea cadrului didactic, sau de dorinta de a fi recompensat. In timp, se dezvolta si motivatia intrinseca si astfel elevul este motivat de satisfactia unui lucru bine facut sau bucuria de a invata ceva nou”, spune Dumitrache.

Cum ii afecteaza temele pe copii?

Din momentul in care profesorul uita care este rolul temelor si il impovareaza pe copil cu o multitudine de sarcini pe care elevul le indeplineste cu mare dificultate, de multe ori terminandu-le abia seara inainte de culcare, invatarea devine o corvoada, mai degraba, decat o experienta pozitiva.

Temele in exces pot afecta emotional elevul, putandu-l determina chiar sa aiba o aversiune pentru scoala. “Uneori, presiunea exercitata din mediul scolar este internalizata de elevi si astfel se formeaza expectante ridicate cu privire la propriile rezultate, dezvoltandu-se in cele din urma anxietatea de performanta, o forma de fobie sociala. Astfel, copilul devine foarte sensibil la critica sau rejectie, apare sentimentul de inferioritate, iar stima de sine este afectata.

Atunci cand temele sunt prea multe, prea grele, sau nu sunt in concordanta cu ceea ce se preda la ora de curs, copilul poate experimenta o gama larga de emotii, de la plictiseala, pana la frustrare. Sprijinul parintilor este foarte important in acest caz, precum si evitarea suprasolicitarii copilului. Adeseori, dorinta parintilor de a-si implini propriile idealuri prin copiii lor, are ca rezultat supraincarcarea copilului de varsta scolara, ceea ce poate conduce la esecul academic al acestora”, atrage atentia psihologul clinician.

Temele: o indatorire sau o optiune?

Cu siguranta ca temele sunt o “inventie” veche, pe care orice copil a avut tentatia sa le evite. Totusi, parintii care au astazi proprii copii inscrisi in invatamantul preuniversitar sustin ca, pe vremea copilariei lor, sarcinile pentru scoala puteau fi indeplinite de elevi fara niciun ajutor, acestia avand si timp de joaca. In opozitie, copiii de astazi au nevoie constant de ajutorul parintilor, iar zilele in care dupa efectuarea temelor se retrag direct la culcare sunt ceva obisnuit.

“Orice copil are nevoie de timp pentru recreere si odihna atat fizica, cat si psihica, iar stresul permanent la care este supus un copil poate duce in cazuri extreme la abandon scolar. Este important ca fiecare unitate de invatamant sa aiba un consilier scolar, care sa colaboreze atat cu profesorii, cat si cu parintii, si sa poata furniza servicii de consiliere psihologica atunci cand situatia o impune”, este de parere psihologul Andreea Dumitrache.

Specialisti americani in domeniu sustin ca elevii ar trebui sa lucreze acasa cate zece minute pentru fiecare nivel de clasa. Astfel, un scolar de clasa a I-a ar trebui sa isi poata termina temele in zece minute, in timp ce un copil de clasa a VI-a ar trebui sa aloce doar 60 de minute pentru efectuarea acestor sarcini. Concluzia este ca un elev va intelege mai bine un concept daca isi va petrece timpul lucrand la un numar mic dar elocvent de exercitii.

Psihologul clinician arata ca “in literatura de specialitate sunt prezentate concluziile a numerosi psihologi care au studiat inteligenta si capacitatea de invatare, printre care Jean Piaget, sau Lev Vigotski. Un concept important referitor la capacitatea copilului de invatare este cel al zonei proximei dezvoltari, definita ca ‘distanta dintre nivelul de dezvoltare actionala, asa cum este determinat prin rezolvarea independenta de probleme, si nivelul dezvoltarii potentiale, asa cum este determinat prin rezolvarea de probleme sub indrumarea adultului’”.

Ce pot face parintii?

“Fiul meu, elev in clasa a I-a, a trebuit sa faca o tema despre o importanta personalitate din istorie. Avand la dispozitie o bibliografie, lucrarea trebuia sa contina cel putin doua pagini. Cum se poate ca profesorul sa se astepte ca elevul sa rezolve tema el insusi? Abia a invatat sa scrie si sa citeasca in urma cu cateva luni. Scolile au asteptari mult prea mari de la copii!”, scrie un parinte pe blogul unui site de educatie din UK.

Exagereaza parintii care se plang ca micutii lor primesc prea multe teme? Este normal ca un copil de clasa primara sa fie pus sa realizeze un eseu de doua – trei pagini, pe care sa il aduca in format print la scoala? Cu siguranta “nu!”, raspund specialistii.

Daca sunteti de parere ca elevii sunt suprasolicitati la scoala si acasa, va recomandam sa rupeti spirala tacerii si sa comunicati profesorului indrumator opinia dvs. despre temele in exces. Inainte de a va implica in rezolvarea corecta a exercitiilor copilului, de a cauta informatii pe internet si de a va suna prietenii care au copii de aceeasi varsta cu fiul/ fiica dvs, incercati sa aveti discutii cu profesorii copilului dvs. Este evident faptul ca orice cadrul didactic are intentii pozitive in ceea ce priveste progresul elevilor lui, cu siguranta insa ca trebuie alocata o atentie suplimentara asupra ritmului de invatare in raport cu cel de recreere. Dumneavoastra, parintii, impreuna cu profesorii si conducerea scolii, veti reusi printr-o comunicare reala si sustinuta, sa echilibrati sarcinile educationale ale copiilor dvs!

Articol realizat in colaborare cu Andreea Dumitrache – psiholog clinician

 Foto: appdesignisrael.com