Experienta e-learning: Studiul bazat pe discutiile asincrone

In ultimii ani experienta de studiu online s-a bazat foarte mult pe discutiile asincrone, pe tehnologiile digitale si pe retelele de socializare care au devenit disponibile pe scara larga, ajungand sa fie considerate instrumente de lucru aproape banale, atat in randul elevilor, cat si in randul studentilor.

Alina Costache

e-Learning


elev-la-calculator

Ce preferam, discutiile sincrone sau asincrone? Noile instrumente de lucru permit sustinerea activitatilor de grup, precum brainstorming-urile, sedintele, lucrarile in grupuri mai mari sau mai mici, supunerea la vot a anumitor idei etc. De multe ori, insa, comunicarea sincrona (“fata in fata”, care are loc in acelasi timp – precum conferintele video) poate fi imposibila, din cauza unui cumul de factori. In clasele virtuale mari, unde elevii provin din diferite tari sau care au program de lucru diferit, rareori vor fi conectate 100 de PC-uri deodata. Cu toate acestea, in articolul de fata vom arata cum tehnologia permite studiul de calitate chiar atunci cand discutiile au loc in cadre asincrone, adica atunci cand participantii acceseaza instrumentele de lucru in momente diferite.

Discutiile asincrone conduc la o experienta de studiu intensa

Retelele de studiu asincrone promoveaza interactiunea elev-profesor, permit colaborarea elev-elev si incurajeaza participarea activa. In e-learning marea provocare o reprezinta totusi software-ul care trebuie sa poata sprijini in mod adecvat comunitatile de studiu foarte mari. Prin sprijinirea comunicarii intre elevi in clasele mari, prin intermediul discutiilor online asincrone, este activata invatarea constructiva.

Este drept ca utilizarea forumurilor in clasele mari poate fi o sarcina destul de grea, uneori aproape imposibil de gestionat de profesorul care trebuie sa se asigure ca discutiile intr-adevar sprijina procesul de invatare. Principala dificultate este data de numarul mare de mesaje primite si de comunicarea multidirectionala, in care esenta discutiei se poate pierde foarte usor.

In ciuda impedimentelor amintite mai sus, foarte multi profesori incurajeaza elevii (si chiar ii recompenseaza) sa utilizeze forumurile de discutii care permit crearea oricaror directii de discutii din care pot deriva alte teme si subiecte. Aceste discutii asincrone permit conectarea elevilor din orice locatie cu acces la internet. Numarul de mesaje este nelimitat si contorizat. Multe forumuri au instrumente de lucru care faciliteaza trimiterea de mesaje pe e-mail, au optiunea de chat on-line si off-line.

Aceste forumuri pentru discutiile asincrone pot avea si optiunea de feed-back, ceea ce presupune ca elevul poate oferi un calificativ in functie de modul in care este administrat subiectul, daca i-au fost sau nu de folos opiniile si informatiile primite. De asemenea, in acest fel se evidentiaza liderii de opinie, cei care ofera cele mai bune sfaturi, cei care sunt mereu disponibili, raspunzand la cat mai multe solicitari etc.

Alte instrumente care incurajeaza diferite stiluri de comunicare pot fi, de asemenea, luate in considerare, in functie de natura interactiunilor. Intre acestea se numara optiunea de a clasifica materialele, instrumentele de creare a unor documente si de postare a lor, sondajele electronice prin intermediul carora elevii isi pot exprima opiniile cu privire la anumite probleme sau la procesul de lucru.

Planificarea si organizarea discutiilor asincrone

Segmentarea orizontala: Structurarea intregului forum de discutii pe etape (de exemplu, crearea de pagini diferite pentru fiecare curs/ tutorial), care sa abordeze si teme speciale, cum ar fi discutiile intre elevi si instructori / tutori, discutiile dintre elevi, sectiunea de intrebari s.a., astfel incat sa asigure o structura naturala si sa minimizeze eforturile necesare pentru administrare.

Segmentarea verticala: Furnizarea de conferinte pentru a separa (si, eventual, a restrictiona accesul la) discutiile care ar putea incepe in momente diferite intr-o perioada de timp si care s-ar adresa doar anumitor categorii de cursanti, de exemplu. Acest tip de segmentare va contribui la abordarea preocuparilor specifice ale grupurilor individuale.

Uneori poate fi destul de dificil pentru profesori sa convinga elevii sa participe la discutii, de aceea acestia pot impune un anumit numar de postari. Pentru a-i convinge sa comunice intre ei, tutorii vor initia pentru inceput subiecte mai usoare. Desi ne-am astepta ca in era Facebook cursantii sa comunice extrem de usor, adevarul este ca majoritatea cursantilor au nevoie de mai mult ajutor, incurajare si chiar presiune pentru a-si exprima opiniile. De aceea critica distructiva trebuie ocolita fiindca aceasta va afecta in mod negativ participarea tinerilor la discutii, motiv pentru care este de preferat ca feedback-ul sa fie doar pozitiv si constructiv.

Discutiile asincrone, avantaje

Discutiile asincrone bine gestionate pot juca un rol important in procesul de invatare al elevilor, chiar si in clasele mari. Natura extinsa a acestor discutii asincrone (de multe ori elevii discutand anumite subiecte chiar si cateva saptamani la rand) reprezinta un avantaj semnificativ fata de discutiile sincrone. Elevii au la dispozitie suficient timp pentru a se angaja in diferitele faze ale procesului de interactiune. Cu toate acestea, practica demonstreaza ca in timp ce o minoritate de elevi auto-motivati vor folosi activ aceste instrumente de comunicare, de-a lungul unui curs, majoritatea vor tinde sa participe pasiv, utilizand instrumentele in primul rand ca o resursa de informatii online pentru subiectele dificile si pentru a fi la zi cu noutatile si datele de sustinere ale examenelor.

Ce trebuie sa stie cursantii este ca elevii activi vor beneficia intotdeauna de toate avantajele pe care le presupun discutiile asincrone, dar si cei pasivi pot fi, de asemenea, incurajati sa participe si sa isi asume un rol mai activ, apeland la anonimat, prin intermediul username-urilor.

In cadrul discutiilor sincrone, elevii care vor sa participe activ, dar care isi gasesc mai greu cuvintele, pot fi in imposibilitatea de a solicita informatiile necesare sau de a obtine beneficiile acestui tip de comunicare din e-learning. In acest sens, asa cum am aratat in acest articol, discutiile asincrone fara restrictii contextuale, ofera multe beneficii.

Sursa: elearningindustry.com, elearnmag.acm.org, elearningindustry.com

Foto: obiectivtulcea.ro