Copiii nostri intr-o societate corupta

Exista anumite exercitii de imaginatie care se dovedesc a fi usoare pentru copiii nostri si din ce in ce mai dificile pentru adulti, “gratie” societatii corupte in care traim.


02 THE BFG at Imagination Stage

Va propunem sa ne imaginam o existenta in care am fi buni atunci cand societatea ne indica mai mult sau mai putin voalat sa fim rai, sa radem cand aproape totul este deplorabil, sa daruim cand suntem innecati in retete de viata care vizeaza oportunismul financiar, sa visam cand ni se sugereaza sa ne infigem adanc ambele picioare in asfaltul prost turnat, sa iubim in timp ce se flutura steagul indiferentei stupide…

Ce fac adultii intr-o societate corupta este vizibil, cum ar trebui copiii nostri sa abordeze intersectia cu o societate corupta, poate fi o preocupare importanta a parintilor din noi. Este motivul pentru care, in continuare, va propunem sa abordam impreuna cateva directii de interes privind dezvoltarea educationala a copiilor in raport cu societatea.

  • Despre primele semnale ale constiintei

  1. Exista voluntariat! Uimiti-va copiii aratandu-le puterea voluntariatului. Copiii dvs. nu sunt niciodată prea mici pentru a începe o asemenea actiune in comunitate, fie ea numai sub forma unui zâmbet știrb oferit omului trist din strada. Nu va lasati copiii sa creada că voluntariatul este specific maturitatii. Învățați-i importanța de a se bucura înapoind comunității gesturi care se vor inscrie in circuitul frumos al comunicarii interumane.
  2. Expuneti-va copiii oamenilor provenind din diverse locuri, culturi si medii sociale. Din aceste interactiuni, ei vor intelege ca nu sunt singurii copii de pe terra, ca exista clase sociale diferite, stari economice si etnii diverse, ca sunt departe de a reprezenta centrul universului, ca pamantul este “rotund” si nu se opreste la McDonald-ul din cartier. Asigurati-va ca adolescentii si copiii dvs. sunt inafara panicii atunci cand ies din zona lor de confort si sunt in masura sa aiba o conversatie civilizata cu orice tip de persoana, de oriunde. In acest mod, ei vor constientiza diferentele comportamentelor si stilurilor de viata interumane, vor avea sansa sa gandeasca mai departe de impartirea lumii intre “noi” si “ei” si vor lua decizii juste si echitabile in viitor.
  3. Incercati sa deveniti, alaturi de copiii dvs, recunoscatori pentru ceea ce aveti, si nu incontinuu nefericiti pentru ceea ce nu aveti. Psihologii recomanda chiar o “lista cu recunostinte” care, scrisa fiind, deci definita mental, are rolul de a repune la nivelul propriei constiinte, valori deseori ignorate.
  4. Asigurati-va de faptul ca adolescentii si copiii dvs, sunt constienti de evenimentele sociale importante, neinsemnand fireste ca va veti expune copilul de trei ani reportajelor privind atrocitati. Constientizarea evenimentelor majore mondiale de catre copii in concordanta cu nivelul lor de intelegere, ii va ajuta sa perceapa tabloul lumii in mod nuantat si sa depaseasca extremele bun/ rau, frumos/ urat, alb/ negru. Cu conditia ca ea sa fie in mod natural introdusa in evolutia cognitiva a copiilor, aceasta perceptie ii va ajuta sa se plaseze inafara socurilor specifice la iesirea din granitele roz ale copilariei sau adolescentei.
  5. Cititi-le sau sugerati-le copiilor sa citeasca povesti non fictive. Pe masura ce copiii dvs. isi dezvolta abilitatile de lecturare si scriere depasind varsta basmelor, a abordarilor si intelegerii exclusiv fictive, incercati sa introduceti in educatia lor povesti si intamplari nonfictive. Intersectia treptata cu realitatea, le va dezvolta constiinta.
  • Despre responsabilitate

  1. Faceti-va copiii responsabili pentru propriile comportamente. Incepand cu varsta de 4-5 ani, cand copilul dvs. greseste, indiferent de natura sau gravitatea greselii, trebuie sa-si admita conduita si sa invete sa-si ceara scuze. Cu toleranta si blandete, incercati sa-l impiedicati sa arunce propria vina pe prieteni reali sau imaginari, invatati-l sa-si asume responsabilitatea tuturor actiunilor proprii, fara sa-i creati insa un disconfort.
  2. Monitorizati-va cu atentie sistemele de aplicare a pedepselor si recompenselor. Reamintim ca pedepsele provocatoare de rani fizice sau psihice sunt inadmisibile. Crearea unui sistem de pedepse pentru atitudinile negative in compensatie si concordanta cu recompense oferite pentru comportamente pozitive, este solutia echilibrata pentru dezvoltarea copiilor, sustin psihologii. Aratati-le copiilor ca exista consecinte pentru comportamentele neadecvate si invatati-i ca pot contribui la evitarea lor.
  3. Responsabilizati-va copiii in spatiul caminului si in mediul inconjurator. Va recomandam sa nu recompensati copiii pentru activitati casnice de genul spalarii veselei utilizate, organizarii jucariilor, plimbarea animalului de companie, etc, deoarece este important sa inteleaga ca aceste tipuri de actiuni au calitatea de sarcini pentru membrii familiei, deci trebuie indeplinite si nu negociate. Responsabilizati-va copilul mai mare in raport cu cei mai mici, fie ei frati sau prieteni, chiar si cu animalul de companie. In acest fel, prin acceptarea unui rol activ in protejarea acestora, va incepe sa evite pericole, sa diferentieze binele de rau si sa empatizeze cu cei neajutorati. Instruiti-va copiii in conduita stradala, descoperind cu ei cosurile de gunoi din locurile publice, zambetele trecatorilor, nevoile persoanelor cu dizabilitati, etc.
  • Despre dezvoltarea constiintei

  1. Explicati-le copiilor dvs. ca minciuna este condamnabila. Din nefericire, minciuna este un alt simpton acuzabil al unei societati corupte, iar copiii dvs. ar trebui sa inteleaga ca adevarul este un instrument important pentru dezvoltarea frumoasa si echilibrata a constiintei lor. Invatati-i asadar ca o mica si aparent nevinovata minciuna poate deveni in alt context uriasa si poate rani alti copii, explicati-le cat de important este sa spuna adevarul suportand uneori consecinte, in loc sa traiasca sub apasarea unei minciuni. Copiii vor trebui sa inteleaga ca minciuna nu poate fi prietena cu o constiinta curata si ca adevarul este mai important decat o aparenta autoprotejare.
  2. Invatati-va copiii ca furtul este reprobabil. Chiar daca un copil de sase ani nu intelege neaparat de ce este gresit sa deturnezi o suma de bani, spre exemplu, fiindu-i prea abstract fenomenul, intelege cu siguranta ca nu este frumos sa sustragi in forta o prajitura sau o jucarie din mana unui alt copil. De aici pana la a intelege ca este rusinos si ilegal sa-si insuseasca un bun aflat in proprietatea altcuiva, este doar un pas.
  3. Sprijiniti-va copiii sa empatizeze cu altii. Este o eroare ca adolescentii si copiii dvs. sa se simta rau in prezenta altora defavorizati, acest sentiment nefiind util nimanui. Va fi insa excelent daca vor incepe sa-si dezvolte empatia, capacitatea de a intelege ceea ce simt alti copii in situatii dezavantajate. Empatia se poate obtine printr-un exercitiu simplu, acela prin care copilul isi imagineaza pentru cateva momente ca ocupa locul celuilalt… Ca rezultat, copilul dvs. va incepe sa perceapa lumea dincolo de propriile lui perspective si sa-si imbunatateasca comportamentul fata de altii.
  4. Asigurati-va de faptul ca adolescentii si copiii dvs. dezvolta coduri morale personalizate.  Evitati sa va incurajati copiii sa respecte regulile de conduita mecanic, exclusiv acasa sau la scoala. Ei vor intelege treptat ca, aceste coduri morale juste si echitabile trebuie sa defineasca in permanenta comportamentele lor, oriunde s-ar afla. Mai mult, in timp, fiecare dintre copii isi va personaliza comportamentul propriu si va intelege impactul pozitiv/ negativ al anumitor reguli comportamentale, in favoarea sau defavoarea altora utilizate de alti copii.
  5. Invatati-va copiii ca este rau sa triseze. Aratati-le toate tipurile de trisuri si de coruptie si explicati-le motivele pentru care acestea sunt nescuzabile in orice circumstanta. Transmiteti-le ideea ca persoanele care triseaza se considera a fi deasupra sistemelor societatii, foarte important fiind defapt ca lucrurile sa fie imbunatatite din interior catre exterior.
  6. Ajutati-va copiii sa inteleaga diferenta intre bine si rau, corect si incorect, explicandu-le motivele pentru care anumite comportamente sunt bune, respectiv rele. In acest fel, copiii dvs. vor sti mai mult decat ce le este permis sau interzis sa faca, vor incepe sa inteleaga codul rational si de morala din spatele actiunilor lor. Spre exemplu, copilul ar putea sa invete ca o jucarie nu se poate “imprumuta” fortat de la un alt copil, deoarece se afla in proprietatea acestuia. Dezvoltand aceasta teorie, i se poate vorbi despre notiunea de respect pentru oameni si obiecte, etc.
  7. Despre puritate, adevar necenzurat si inocenta, invatati de la copiii dvs…

 

Arhitect Lucia-Maria Popescu 

Source: ohttp://www.wikihow.com/Be-Honest

Photo: www.washington.com